tirsdag 21. april 2009

Slark i navet

- og snakebite i dekket!




Jeg har vært på sykkelmekkekurs med Rasmus Leiro. Jeg har fått innføring i eikers stramhet, krankens funksjon og hvordan jeg på smidig måte kan vrenge en slange ut av et dekk. Dette er ikke småtteri. Den som tror at vedlikehold består av å sette sykkelen på hue og snurre litt på pedalene og gi en overhaling med oljeflaska, kan tro om igjen. Dette kvalifiserer til studiepoeng. Har du noen gang hørt om tørr olje? Ikke jeg heller. Eller punkteringssikkert dekk? Hva med kantileverbrems, kaliper, holker, styrestem og krans? Med to timers innføring i hvordan man enkelt vedlikeholder sykkelen sin, er jeg enda sikrere enn noengang på på at Pedalen Sykkelverksted fortsatt har meg som kunde. Takk for at det finnes eksperter.

1 kommentar:

Eldfrid sa...

Hei Anne. Jeg er helt enig i at kurset var "informerende", men jeg blir også fortsatt kunde. Dog skal jeg være flinkere med å fylle nok luft i dekkene; det går så lett nå! Smøre og vaske drivdelene skal også bli en favoritthobby!
Hilsen Eldfrid