onsdag 15. april 2009

Ny sykkel


Denne våren skal jeg få ny sykkel. Jeg kjenner at jeg gleder meg veldig. Nesten som en unge. Det som slår meg er at den tilsynelatende enkle prosessen, å kjøpe en sykkel, er ille langt fra enkel. For hvilke behov skal min nye sykkel dekke?

Er det først og fremst transportmiddelet til og fra jobb, til og fra barnehage og butikk som er det viktigste? En sykkel som tåler litt vekt av både meg selv, barn, pc og handleposer? I så fall burde jeg velge en stødig damesykkel med godt sete og bredt styre, med tre gir og gode bremser. Med kurv foran og bagasjebrett bak. Litt sån treg & traust, tråkking med rett rygg, lettere vaiende med god oversikt. Ikke særlig sporty looking akkurat. Men god og stødig. Litt sånn bamsemor på tur.

Eller er det den sorte bysykkelen, den jeg har sett i Danmark i alle år, med skinnsete, korkhåndtak på styre, nett ramme og ikke så tjukke dekk. Mer grasiøst enn robust og med litt sånn, jeg forventer effektivitet og transporterer meg deretter. På en slik sykkel kan jeg kle meg i pentøy og lebestift, og se skikkelig ordentlig ut. Ikke noe pes og tjas. Det er vel ikke mosjonssyklisten i meg som ville valgt denne type sykkel?

For det å kombinere mosjon og transport er jo helt genialt! Tenk å ligge på hjul, kjenne svetten sile og melkesyra brenne i låra? Slippe å bruke tid på treningssentre, men få min daglige dose trening på vei til og fra jobb. Til dette bruket er det en sånn fargesterk sak, med tykke dekk og alt for mange gir og ille vondt sete som gjelder. Man sitter bøyd framover og ser egentlig ikke så mye annet enn trafikken rundt, og det er viktig hvis man skal bedrive denne formen for mosjon i biltrafikken.

Ja, så er det jo sykler av den sammenleggbare typen. Den som man kan få kjøpt gjennom Syklistenes Landsforening, de som kommer i alle regnbuens farger og slått sammen til en liten sak som passer i et lite skinnfuteral. Snedig, og ganske kjekt hvis man feks pendler med tog hver dag. Med sykkelen i lomma er man selvstendig og fleksibel.
På nettet har jeg sett bilder av retro-sykler med lange rare rammer, med krommede styrer og lange sadeler. Flammelakkerte med skikkelige coole folk som "are riding their bike..." litt sånn i solnedgang. Da må image stemme helt, med rikigte briller og frisyre. Vi snakker ikke sykkelhjelm her. Handleposer og barnesete - hm, vet ikke.
Designsyklene kommer for fullt, som Georg Jensens kromfargede sykkel som er avbildet øverst her. De koster nok mer enn hva jeg hadde tenkt å betale - men uten tvil en lekker sak. Eller gullsykkelen til kr 600.000, som ble omtalt i Dagens Næringsliv? Besatt med diamanter. Jeg trodde det var finanskrise, jeg.
Til valget faller på den ene eller andre, fungerer min grønne og lettere skakkkjørte DBS Nostalgie, med slark både her og der.

Ingen kommentarer: