fredag 24. april 2009

Hei alle sammen.
Det er kjempedeilig at snø og is forsvant og jeg kan sykle igjen. Jeg har syklet hver dag siden vi begynte og jeg kjenner formen begynner å ta seg opp. Nå har jeg lagt inn et par "C-moment" for å få litt intervalltrening på veien hjem: Jeg sykler over til Kråkerøy og Rødsbakken, tar veien over Solåsen (1. intervall) ned til Smertulia, opp Smertubakken til Skiveien (2. intervall), forbi Dammen, gjennom skogen og ned Fuglevik li via Kråkerøyveien til Barkedalen, deretter til toppen av Holteåsen( 3. intervall), ned igjen via Buskogen og hjem til Alshus. Men jeg må legge inn en ås til for å få 4 intervall (noe jeg har hørt skal være så bra?!).
Det er også kjempefint å sykle denne turen for jeg får en tur gjennom variert bebyggelse og hager, vekk fra det meste av støyen, ser skog og vann, fuglesang og blomster, kjenner lukten av våt jord og bjørkeløvet som spretter (og revetiss), ser måkene og kråkene på åkrene som pløyes, rådyr som krysser veien og hører fasanen sine varselskrik. Kort sagt livet på en annen måte. Jeg har forresten laget en beskrivelse av en liten rundtur på ca 5 km, som vi også skal bruke i jobben i støttekontaktjenesten. Jeg kan legge den ut dersom det er ønske om det.
Jeg prøver også å forbedre forholdene for syklistene på strekningen, og generelt, og har fått inn en epistel "på tråden" om parkering på fortau, gang og sykkelvei. Er litt stolt av meg selv!
Ellers jeg nesten (bare nesten heldigvis) blitt kjørt ned på gang og sykkelveien et par ganger fordi noen bilister ikke overholder vikeplikten. Skummelt!! Jeg har også sagt fra til vegmyndigheter om at bortslitte vikeplikt-trekanter på asfalten gjør at bilister ikke forstår at de har vikeplikt for kryssende heltrukket fortau/sykkelvei. At 10-20% av bilistene er altfor nærgåene når de kjører forbi, er også en risiko for oss syklister, men ellers er det heldigvis mange hyggelige og hensynsfulle sjåfører.
Hvis jeg virkelig skal klage på noe så er fylkesveien fra Buskogen til Alshus for tiden et "syn for guder" og et "helvete" å sykle på: Den løste seg opp i sine enkelte faktorer etter teleløsningen i år. Slitt var den før, men nå forsvinner snart hele veien, ihvertfall dekket! Vi får håpe at ny asfaltering er en del av bistandspakkene til næringslivet i dette "krise"-året.
Jeg skulle gjerne hatt med et foto, men det tillater ikke mine tekniske ferdigheter ennå. Jeg har mobiltelefon og tar bilder, men er ikke fortrolig med alt det andre, så jeg får ta ett skritt av gangen og være fornøyd med at jeg i dag har blogget for første gang i mitt liv! Hurra!
Ha en god sykkelhelg i det fine været alle sammen. Eldfrid


1 kommentar:

Anne sa...

Så bra du blogger! Dette kan du vel bare gjøre til en vane - hver fredag - eller hur? God helg i frisk luft til deg også.
Fra Anne