fredag 27. februar 2009

Pedalen sykkelverksted

– en oase for sykkelinteresserte i Fredrikstad.

Denne våren skal Fredrikstad få sin egen sykkel. På Pedalen arbeides det i disse dager for å få de nødvendige delene til den lokal-designede bysykkelen klar. Interessen er stor og ventlisten vokser.

I lokalet som ligger rett ved jernbanestasjonen i Fredrikstad har man i dag et bredt tilbud til syklister og sykkelinteresserte fredrikstadfolk. Det begynte med oppbevaring av sykler. I sykkelstallen kan togpendlerne parkere sykkelen trygt og tørt. Har man behov for reparasjoner, små eller store, kan dette fikses mens du er på jobb. Sykkeldrosja, eller Fredrikshawen, som den også kalles, kan brukes av de som ønsker et mer miljøvennlig taxi-alternativ.

Pedalen sykkelverksted startet som et samarbeidsprosjekt mellom ROM Eiendom og Kirkens Bymisjon. Tanken var at Pedalen skulle være et sted for de som trengte arbeidstrening. I dag er teller arbeidsstokken ved Pedalen rundt ti mann. Sosial og helsedirektoratet har bidratt med støtte til sykkelverkstedet, som er et pilotprosjekt igangsatt av Kirkens Bymisjon.
Lederen ved Pedalen er i sykkelmiljøet en kjent størrelse. Industridesigneren Rasmus Leiro er også forfatter av ”Mekkeboka”. Dette er den komplette samlingen av konkrete tips og råd til hvordan du vedlikeholder og reparerer sykkelen din. Boka er trykket i flere opplag og er kjent som ”syklistenes bibel”.

Hva som rører seg i sykkelmiljøet utenfor landegrensene er også viktig. Det er muligens grunnen til at den svensproduserte sykkelen ved navn ”Pilen”, finnes til salgs i butikken. Det er også Nihola sykkelen, bedre kjent som den danske ”Christianiasykkelen”.
Lerio er opptatt av sykkel som transportmiddel, og at løsningene fanger opp det moderne menneskets behov. Nylig ble han mentor for studenter ved industridesignlinja ved Høgskolen i Østfold. Oppgaven de har valgt går ut på å designe og produsere en ”long tale” sykkel, en sykkeltype med gode egenskaper når man skal frakte for eksempel mye varer eller ha mer enn ett barn bakpå.

Selv om Fredrikstad er en relativt liten by, er det ikke noe veien for at vi kan importere internasjonale sykkeltrender hit, sier Leiro som lover å gjøre det han kan for å få Fredrikstadsykkelen klar til sykkelsesongen.

Ingen kommentarer: