onsdag 25. februar 2009

Lånesykkel

Imorgen kl 0900 skal jeg i et møte i andre enden av byen, dvs utenfor byen, nesten i Sarpsborg. Sykkelen min er punktert, og det er ingen sjangs å få den reparert i løpet av kvelden. Reparatøren har sunket ned i sofaen og selv prioriteres matpakkesmøring og avislesing. Men jeg gir ikke opp, jeg har lyst til å sykle. Tenker derfor å låne sykkel på Rådhuset. Her kan nemlig ansatte på huset disponere gule sykler i arbeidssammenheng. Tror til og med at det er innført sykkelgodtgjørelse for de som sykler! Vet ikke hvor mye, det skal sjekkes. Håper på sol og bare veier, slik at jeg kommer helskinnet til møtet.

1 kommentar:

Anne sa...

Lånesykkelen fungerte helt suverent. Knallgul sykkel med piggdekk, fire gir, behagelig sete og kurv til veska på styret. Jeg satt høyreist med full oversikt.

Jeg henvendte meg i skranken på Servicetorget og en morgenfrisk og smørblid Linde ga meg nøkkelen til sykkel nr 1. Jeg la i vei bortover St Croix gate i retning Fredrikstadbroa, og glemmer alltid at ved brannstasjonen kommer man ikke videre. Her må man krysse for å komme ned i undergangen. Og der var det glatt! Heldig var jeg som hadde pigger. Det fungerte utmerket, og ga en viss trygghetsfølelse. Ferden gikk i Rektor Westernsgate og over i Lislebyveien nordover. Langs Glomma i grått vær, med trailere som pustet meg i nakken og dernest grettent brommet forbi, gikk tankene et øyeblikk til Moskvas eksostunge, grå og trafikkerte gater langs Moskvaelva. Følelsen av å være liten og i veien, var høyst reell.

På hjemveien skinte sola, snøen smeltet og jeg hørte fuglesang oftere enn trailere. Rene vårturen, og så mange nedoverbakker! Ankom kontoret med roser i kinn og var ille fornøyd med meg selv.